آکادمی عربی مهدی ترابی

آکادمی عربی مهدی ترابی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

100 زدن عربی کنکور + برنامه مطالعاتی رایگان برای صد زدن عربی کنکور

 

به طور کلی در در انجام دادن هر کاری و یا در هر آزمونی توانایی صد در صد شدن بسیار با ارزش است همه آدم ها آرزو یا هدف آن را در ذهن دارند .

در کنکور سراسری در هر رشته‌ای که باشید ، بر هیچ کس پوشیده نیست که 100 زدن عربی می تواند به طرز معجزه آسایی در عالی شدن رتبه شما تأثیر بگذارد .

جمله معروفی است که می گویند « درس عربی آسانسور رتبه کنکور» است یعنی بالا و پایین شدن درصد عربی به شدت و سرعت می تواند اثر خود را در رتبه شما نمایان کند.

از طرفی درس عربی از آن دسته درس هایی است که اکثر دانش آموزان با پایه ضعیف و اطلاعات کم و پراکنده ، وقتی وارد سال کنکور می شوند به غول بی شاخ و دمی میماند که داوطلب به کسب درصد حداقلی در این درس قناعت می کند.

 

آیا 100 زدن عربی کنکور امکان پذیر است ؟

در این قسمت کاملا رک و صادقانه می خواهم به این موضوع بپردازم که اگر عربی نظام قدیم بود جوابی که میدادم این بود که احتمال اینکه بتوانید عربی کنکور را 100 بزنید بسیار کم است بنابراین اولین هدف قابل دسترس در محدوده 80 تا 90 درصد است و برای آن تلاش کنید

اما در عربی نظام جدید با توجه به کم شدن مطالب و حذف موضوعات سختی مثل انواع اعراب و معتلات و ... ساده ترین درسی که می توانید به درصد 100 آن فکر کنید عربی است

 

برای مطالعه کامل این مقاله " اینجا " کلیک کنید.

 

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, کنکور, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 17:17

آشنایی با کتاب عربی هفتم

تاب عربی هفتم، اولین کتابی است که در اختیار دانش آموزان پایه هفتم برای یادگیری زبان عربی قرار می‌گیرد.

بعد از گذراندن دوره ۶ ساله ابتدایی،برای اولین بار در سال هفتم و ورود به متوسطه اول با درااس جدیدی به نام “عربی” آشنا می‌شوید که برای بخش زیادی از دانش آموزان دغدغه و نگرانی های زیادی را ایجاد می‌کند که در این مقاله از “آکادمی عربی” قصد داریم کمی دقیق‌تر و تخصصی‌تر با این کتاب آشنا شویم و در ادامه درباره‌ی روش مطالعه درس عربی هفتم مطالب مهمی را خدمتتان ارائه کنیم.

پس لطفا مقاله را تا آخر با دقت مطالعه کنید.

کتاب عربی هفتم:

کتاب جدید عربی هفتم آموزش و پرورش شامل ۱۰ درس می‌باشد که با توجه به اینکه دانش آموز برای اولین بار با زبون جدید به نام “عربی” آشنا می‌شود،سعی کرده بیشتر از اینکه درگیر قوائد باشد به شناخت لغات جدید بپردازد و به نوعی دایره لغات ذهنی دانش‌آموز را برای سال‌های بعد آماده تر کند، البته کلمات و متن‌هایی که در کتاب عربی هفتم به‌کار رفته خیلی سخت و پیچیده نیست و می‌توان گفت برای شروه راه یادگیری درس عربی مناسب است، البته نقدهایی به تالیف کتاب داریم که در این مقاله قصد ورود به آن نداریم و به عنوان منبع اصلی درسی دانش‌آموزان فقط به توضیح ویژگی‌های کتاب و نحوه صحیح مطالعه آن می‌پردازیم.

_درس اول تا پایان درس سوم کتاب عربی هفتم برای تدریس در نوبت اول است

برای مطالعه کامل مقاله "اینجا" کلیک کنید.

 

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی هفتم, عربی هفتم, قواعد, کنکور, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 118 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 17:15

همه چیز در رابطه با حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۲

از وقتی که خبر حذف دروس عمومی کنکور ۱۴۰۲ اومده، خیلی از دانش آموزن نگران شدن و نمیدونن چه آینده‌ای پیش روشون هست.

توی شرایط بحرانی خیلی‌ مهمه که بتونیم درست فکر کنیم و درست تصمیم بگیریم، چون متاسفانه خیلی از افراد سودجو هستند که از نگرانی دانش آموزان در این دوران سو استفاده میکنن و نه تنها راهکار مناسبی ارائه نمیدن، بلکه باعث ایجاد تشویش هم میشن.

استاد مهدی ترابی، در ویدئویی که در پایین همین صفحه قرار گرفته بطور کامل در رابطه با این شرایط جدید و نحوه برخورد مناسب با آن توضیح داده‌اند که ما برای راحتی شما عزیزان، متن صحبت‌های ایشان را بصورت تایپ شده و در قالب مقاله برای شما قرار دادیم:

قراره راجع به یه سری اتفاق‌ها صحبت کنیم احساس میکنم برای خیلی‌ها سوال هست به خصوص برای بچه‌های دهم و یازدهمی‌ها ابهام و نگرانی وجود داره.

۱_ حذف دروس عمومی کنکور

من یه چیزی رو هنوز متوجه نشدم این‌ور اون‌‌ور تلاش میشه برای اینکه عمومی حذف نشده.

ما باید بلافاصله خودمون رو با شرایط جدید وفق بدیم، چرا چون ما چراغ راه دانش‌آموزیم.

من معلم عربی وقتی بیام بگم حذف نشده برو از تابستان عربی و … بخون آخر داستان دانش‌آموز میره میبازه.

برای مطالعه کامل مقاله "اینجا" کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, حذف دروس عمومی کنکور, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 17:13

قواعد مهم عربی هفتم + روش یادگیری آن

به نظر شما قواعد عربی هفتم مهم هستند؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

گروه زیادی از دانش‌آموزان زمانی که در متوسطه دوم (دهم _ یازدهم _ دوازدهم) با درس عربی دچار مشکل می‌شوند، علت اصلی این مشکل را در عربی سال‌های هفتم هشتم و نهم بیان می‌کنند (عربی پایه) و این موضوع کاملاً درست است.

زیرا مطالب بسیار پایه‌ای و مهم در عربی دوره راهنمایی متوسطه اول وجود دارد که اگر به طور دقیق و مفهوم یاد گرفته نشوند حتماً زیان‌های جبران ناپذیری را در سال‌های بالاتر برای دانش آموز ایجاد می‌کند.

به همین دلیل در این مقاله از آکادمی عربی قصد داریم در مورد عربی هفتم و قواعد مهم عربی هفتم و نیز نحوه یادگیری قواعد عربی هفتم توضیحات مفید خدمتتان ارائه دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

قواعد مهم عربی هفتم

عربی هفتم به عنوان اولین عربی که دانش آموزان با آن آشنا می‌شود علاوه بر بحث معنی لغت و موضوعات ترجمه و معنا که بسیار مهم است، موضوعات قواعد بسیار مهم و پایه‌ای را در خود جای داده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱_ آشنایی با کلمات پرسشی استفهامی که در بحث مکالمه و ترجمه اهمیت فراوانی دارد.

۲_ شناخت ساختارهای مقدماتی اسم مانند جنسیت (نر _ماده) که در سال‌های بعد در موضوع ساختاربندی جمله‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

۳_ بحث ضمیرها که جایگزین اسم می‌شوند و جزو موضوعات پایه بسیار مهم است.

۴_ اما اصلی‌ترین قسمت قواعد مهم عربی هفتم بحث فعل ماضی است که به نوعی می‌توان گفت موضوع فعل، مهم‌ترین موضوع زبان عربی می‌باشد از همین جا کلید می‌خورد و اگر دانش‌آموز به هر دلیل در فراگیری موضوع فعل شرایط خوبی نداشته باشد قطعاً در تمام سال‌های یادگیری زبان عربی با مشکل مواجه خواهد شد.

 

روش یادگیری قواعد عربی هفتم

در قسمت قبلی متوجه شدید که مهم‌ترین قواعد عربی هفتم چه مواردی است،در این قسمت می‌خواهیم روش یادگیری صحیح آن‌ها را به سبک «آکادمی عربی» خدمتتان ارائه دهیم:

برای مشاهده ادامه مقاله کلیک کنید.

 

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, کتاب عربی هفتم, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 17:04

مستثنی و مستثنی منه

یکی از موضوعاتی که در عربی نظام جدید، برای دانش آموزان پایه دوازدهم مشکل ساز است، داستان مستثنی و مستثنی منه است. این مسئله که چگونه در یک جمله متوجه بشویم آیا مستثنی منه داریم یا نه؟ کدام یک مستثنی منه است. مستثنی از چه چیزی جدا می شود؟ و بسیاری از موارد دیگر مربوط به آن، ذهن دانش‌آموزان زیادی را به خود مشغول کرده است. ما در این مطلب قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. و در ادامه با حل یک تست به شما نشان خواهیم داد که حل سوالات مربوط به مستثنی و مستثنی منه کار سختی نیست و لازم نیست بعنوان یک مسئله پیچیده به آن نگاه کنیم. باید بدانیم که برای حل سوالات مربوط به آن به نکات عجیب و غریب نیاز نداریم.

تعریف

برای آشنایی با مفهوم مستثنی و مستثنی منه در عربی بهتر است ابتدا با معنای لغوی آن‌ها آشنا شویم. در حالت کلی استثناء (الإستثناء در عربی)، به مفهومی گفته می‌شود که در آن یک اسم از یک حکم کلی تبعیت نمی‌کند.

برای مثال: “همه به مدرسه رفته‌اند، بجز علی.”

“به مدرسه رفتن” یک حکم کلی است. زیرا همه آن را انجام داده‌اند. بجز یک نفر، که آن یک نفر به استثناء این کار را انجام نداده است. پس در این جمله یک استثناء رخ داده است.

حال لازم است که بدانید هر استثنائی از ارکان مختلف تشکیل شده است. ارکان استثناء عبارتند از: مستثنی، مستثنی منه و ادات استثناء. در ادامه به تعریف هر کدام از این ارکان می‌پردازیم:

ادات استثناء

ادات استثناء به کلماتی با معانی “به غیر از”، “بجز”، “سوا”، “سوای”، “غیر”، “جز” می‌گویند. در زبان عربی ادات استثناء شامل کلمات “الّا”، “غَیر”، “سِوی”، “خَلا”، “عَدا”، و “حاشا” می‌شود. در مثالی که پیش از این آوردیم، “بجز” ادات استثناء می‌باشد. ادات استثناء در جمله حتما بیان می‌شود و قابل حذف نیست.)در کتاب های شما فقط «الّا» آمده است.)

مستثنی

برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی,قواعد عربی, مستثنی, مستثنی منه, آموزش عربی, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 111 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 17:01

عددها چگونه نقش می پذیرند؟

همیشه برای بسیاری از دانش‌آموزان سؤال بوده که آیا اعداد هم مثل باقی اسم‌ها نقش می‌گیرند؟ یا عددها چگونه نقش می پذیرند؟ این بار در آکادمی‌عربی استاد ترابی این موضوع را باهم بررسی می‌کینم، پس با همراه باشید و تست به تست عربی را یاد بگیرید. در ادامه شما می‌توانید ویدئو مربوط به نقش پذیری اعداد را در جمله ها در تست های کنکور را مشاهده نمائید.

لازم است بدانید که اعدا نیز مانند سایر اسم ها نقش می پذیرند.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع به یکی از مهم‌ترین تست‌های کنکوری زیر توجه کنید:

مثال:

 عیّن العدد فاعلاً:

۱)حینما سئل النّاجح الأوّل عن سرّ نجاحه أجاب أنّه کان یطالع کلّ یوم ثمانی ساعات علی الأقلّ!

۲)إنّ هذا اللّاعب الشهیر الذی حصل علی جائزة کبیرة،کان قد اشترک فی عشرین مسابقةَ!

۳)کان الخطیب یلقی کلامه و ثلاثة عشر طالباً کانوا یستمعون إلیه!

۴)اجتمع ثلاثة معلّمین لیتباحثوا عن سبب رکود الطّلبة فی بعض الدروس!

 

در این تست از ما خواسته شده عددی را مشخص کنیم که نقش فاعل داشته باشد .

ابتدا در هر گزینه ، عدد را پیدا کنید و سپس به بررسی نقش آن بپردازید :

در گزینه ۱ کلمه « الاوّل» عدد است ولی چون بعد از « الناجح » آمده است نقش صفت دارد و فاعل نیست، دقت کنید که فاعل معمولا نزدیک ترین اسم به فعل جمله می باشد و در این جمله،« الناجح» نقش فاعل دارد ، در این جمله عدد دیگری ( ثمانی) وجود دارد که با بررسی نقش آن از طریق ترجمه متوجه می شویم ، این عدد هم نقش فاعل ندارد . ترجمه: هنگامی که از برنده اول درباره راز موفقیتش سوال شد جواب داد که او هر روز حداقل ۸ ساعت مطالعه می‌کرده است.

در گزینه ۲ کلمه « عشرین » چون بعد از حرف جر (فی) آمده به راحتی مشخص می شود که نقش مجرور به حرف جر دارد و فاعل نیست.

در گزینه ۳ عدد « ثلاثة عشر» بعد از واو آمده و در حقیقت ابتدای جمله دوم به حساب می آید و به همین دلیل نقش مبتدا دارد نه فاعل.

تذکر : فاعل هیچ گاه قبل از فعل نمی آید.

در گزینه ۴ : بلافاصله بعد از فعل « اجتمع » عدد « ثلاثة » آمده که نقش فاعل دارد و عدد دیگری در این گزینه نیامده که در نتیجه همین گزینه جواب تست است.

نکته کلیدی(خارج از تست):

حتما می دانید که فعل و فاعل باید از نظر جنسیت مطابقت کنند ولی در گزینه ۴  کلمه «ثلاثة» مؤنث می‌باشد ولی فعل «اجتمع» مذکر است، فعل و فاعل باهم مطابقت ندارند ظاهرا.

در واقع عدد و معدود همواره از نظر جنس با هم مطابقت می کنند جز زمانی که فاعل شما یکی از اعداد سه تا ده باشد، برای اینکه در این اعداد ،جنسیت عدد برعکس معدود می‌آید. برای همین جنسیت فعل جمله با معدود تعیین می‌شود نه با عدد.

در سایر عددها فعل و عدد و معدود با هم مطابقت دارند ولی در عدد های اصلی ( ۳ تا ۱۰) جنسیت فعل جمله بر اساس معدود تعیین می شود نه عدد.

برای دیدن ویدئو مربوط به این مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, عدد و معدود, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 96 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 16:57

اسم بعد از اشاره چه موقع نقش خبر دارد؟

خبر در جملاتی که اسم اشاره دارند چگونه تشخیص داده میشود؟

اکثر دانش‌آموزان همیشه به دنبال راه حل آسان برای پیدا کردن (خبر ) در جمله‌های اسمیه می‌باشند.

بنا‌براین این بار می‌خواهیم در آکادمی‌عربی استاد ترابی موضوع پیدا کردن خبر را در جملات دارای اسم اشاره به شما آموزش بدهیم.

حل یک تست با موضوع پیدا کردن خبر

ما هوالصحیح لتکمیل الفراغ لیکون الخبر الجملة الفعلیة «هؤلاءِ………یُؤدّبنَ الأولاد صغاراً.»

۱)مَن                   ۲)معلّمات

۳)الأُمّهات             ۴)هنَّ اللّاتی

در این تست از ما خواسته شده جای خالی را طوری پر کنیم که کلمه‌ای که در جای خالی قرار می‌گیرد، نقش خبر نداشته باشد و جمله فعلیه (فعل) بعدش نقش خبر بگیرد (یودبن خبر باشد)، برای حل این تست لازم است به نکته زیر توجه کنید:

نکته: هؤلاءِ اسم اشاره است و کلمه بعد از اسم اشاره اگر «ال»داشته باشد خبر نیست و امّا اگر کلمه بعد اسم اشاره «ال» داشته باشد خبر است.

پس با توجه به این نکته باید به دنبال کلمه‌ای باشیم که دارای ال باشد و نتواند نقش خبر بگیرد تا بتوانیم جمله فعلیه (فعل) بعدش را به عنوان خبر انتخاب کنیم.

در گزینه‌ی ۳ چون اسم الامهات دارای ال است اگر در جای خالی قرار گیرد، طبق نکته‌ی گفته شده، نقش خبر ندارد و جمله فعلیه بعدش خبر می‌شود ولی اگر گزینه‌های دیگر را در جای خالی قرار دهیم نقش خبر می‌گیرند و جمله فعلیه خبر نمی‌شود.

لازم به ذکر است که اسم ال دار بعد از اسم اشاره در صورتی که یک اسم مشتق باشد نقش صفت برای اسم اشاره دارد و اگر اسم ال دار بعد از اسم اشاره، جامد باشد نقش عطف بیان برای اسم اشاره دارد که در عربی نظام جدید درباره نقش اسم ال دار بعد از اسم اشاره صحبتی نشده، بنابراین همین که بدانید کلمه ال دار بعد از اسم اشاره نقش خبر ندارد کفایت می‌کند.

نکته جالب دیگری که در این تست وجود دارد این است که اگر گزینه ۱ یعنی اسم موصول (من) در جای خالی نقش خبر داشته باشد، جمله فعلیه بعدش جمله صله خواهد بود و باید بدانید که جمله صله در زبان عربی نقش به حساب نمی آید.

در گزینه ۴ نیز به خاطر قرار گرفتن فعل بعد از اسم موصول (اللاتی) همین اتفاق رخ می‌دهد.

نکته دیگری که در مورد اسم اشاره جالب است بدانید این است که دو اسم اشاره « هولاء» و «اولئک» برای مذکر و مونث به شکل یکسان استفاده می‌شوند، بنابراین هولاء مومنات یا هولاء مومنین // اولئک مومنات یا اولئک مومنین همگی درست می‌باشد ولی اگر بخواهید اسم اشاره برای مفرد یا مثنی استفاده کنید، این اسم‌های اشاره براساس جنسیت متفاوت می‌باشد.

مثلا برای مذکر از ( هذا – ذلک ) و برای مونث از ( هذه – تلک ) استفاده می شود.

برای مشاهده ویدئو مربوط به این مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی,قواعد عربی, آموزش عربی, آموزش قواعد, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 88 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 16:46

آشنایی با کتاب عربی هشتم

برای دانش‌آموزی که در سال هفتم برای اولین‌بار با مطالب عربی آشنا شده، ورود به عربی در پایه هشتم تقریبا از عربی هفتم مهم‌تر و سخت‌تر است، به طوری­­ که بخش زیادی از دانش­ آموزان در مواجهه با مطالب کتاب عربی هشتم و مخصوصا موضوع فعل و ترجمه و صرف آن ناگهان سختی درس عربی را چند برابر می­‌بینند و فرار از عربی خواندن به نوعی از عربی هشتم آغاز می­‌شود.

کتاب عربی هشتم

در سال گذشـته ۳۵۴ کلمه‌ی عربی را آموختيد که بسياری از آنان يا هم خانواده‌ی آن ها در زبان فارسی نيز کاربرد دارند. امسال نيز ۲۲۴ کلمۀ ديگر به آموخته های شما افزوده می شود.

شايد برخی آموخته های خود را از ياد برده باشيد. جای نگرانی نيست؛ زيرا اين کتاب به گونه ای نگاشته شده که آموخته های قبلی شما در لا به لای عبارت ها و متون کتاب عربی هشتم گنجانده شده است.

هدف کتاب عربی هشتم «تقويت متن خوانی» و «فهم متن» است. متون و عبارات در حد آموخته های دانش آموز است.

برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, کتاب عربی هشتم, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 92 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 16:27

رابطه عدد و معدود چگونه است ؟

موضوع عدد و معدود جزء موضوعاتی است که در نظام جدید خیلی مورد تأکید قرار گرفته است. برای مطالعه نحوه خواندن عربی در کنکور نظام جدید بر روی آن کلیک کنید.  یکی از اصلی ترین مشکلات دانش آموزان رابطه عدد و معدود و نحوه مطابقت یا عدم مطابقت آنهاست .پس این بار با هم در آکادمی عربی استاد ترابی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم، با ما همراه باشید و تست به تست عربی را یاد بگیرید. در ادامه شما می‌توانید ویدئو مربوط به تست موضوع عدد و معدود در کنکور را مشاهده نمائید.

برای یاد گیری بهتر این موضوع به تست کنکوری عالی زیر توجه کنید:

مثال:

عیّن الصحیح عن  العدد:

۱)دعانا أحد الزّملاء لحفل تکریم اثناعَشَر عالماً!

۲)کانت یدان اثنان فی جسم الموجود العجیب!

۳)طرح المعلّمون خمسة أسئلة لیجیب عنها التلامیذ!

۴)کان ثلاثةٌ أطفال تتجوّل فی الشوارع!

در این تست از ما خواسته شده (کدام در مورد عدد صحیح است) در این موارد یا منظور رابطه عدد و معدود است و یا بررسی اینکه عدد اصلی یا ترتیبی برای جمله مناسب است.(برای اینکه بفهمید عدد ترتیبی برای جمله مناسب است یا اصلی حتما به ترجمه جمله توجه کنید .)

در گزینه ۱ کلمه إثنا عشر عدد است (أحد با اینکه معنی یکی می دهد ولی عدد نیست )

ابتدا به ترجمه جمله توجه کنیم تا ببینیم عدد اصلی مناسب است یا ترتیبی ( یکی از همشاگردی ها برای جشن گرامیداشت ۱۲ دانشمند ما را دعوت کرد .)با توجه به ترجمه عدد اصلی صحیح است ، ایننک به بررسی رابطه عدد و معدود می پپردازیم ، در اعداد ۱۱ تا ۹۹ ، ابتدا عدد و سپس معدود می آید و معدود همواره مفرد و منصوب است که این موارد همگی رعایت شده است و فقط یک مشکل دارد که مربوط به شکل استتفاده از عدد ۱۲ می باشد، و با توجه به اینکه عدد ۱۲ در اینجا نقش مضاف الیه دارد باید به صورت اثنی عشر بیاید.

نکته: «اثناعَشَر» زمانی استفاده می شود که عدد دوازده یک نقش مبتدا دارد یا نقش فاعل داشته باشد و یا به طور کلی حالت مرفوعی باشد، اگر عدد دوازده نقش منصوبی یا مجروری  مثل:مفعول – مجرور‌به‌ حرف‌جر- مضاف‌الیه داشته باشد (باید از شکل دیگر آن استفاده شود یعنی «اثنی عَشَر» ) (تفاوت در «ا» و «ی» است)

در گزینه ۲ عدد اصلی ۲ آمده و می دانیم اعداد اصلی ۱ و ۲ از همه نظر با معدودشان مطابقت می کنند و چون ید مونث است ، باید عدد هم به صورت مونث باشد یعنی اثنتان صحیح است.

نکته:یدان ـــــ (ید جز اعضای زوج بد است، اعضای زوج و دوتایی بدن مؤنث هستند)

در گزینه ۳ ابتدا باید با توجه به ترجمه مطمئن شویم که عدد اصلی صحیح است (معلم ها ۵ سوال طرح کردن تا دانش آموزان به آنها جواب بدهند) که می بینیم با توجه به ترجمه مشکلی در کاربرد عدد اصلی وجود  ندارد اما در مرحله بعدی با توجه به اینکه معدود برای اعداد ۳ تا ۱۰ به صورت جمع و مجرور و مخالف جنس عدد است باید به مفرد اسئلة توجه کنیم (سوال) که مفرد این کلمه مذکر است و عدد به صورت مونث آمده است و در نتیجه این گزینه کاملا صحیح و جواب تست می باشد.

نکته: در اعداد سه تا ده جنس عدد و معدود باید برعکس هم باشد. امّا «اسئلة        جمع مکسرکلمه سؤال است و جنس(مذکر)» ‌

در گزینه ۴ تنوین گرفتن عدد کاملا غلط است.

نکته:یادتان باشد که اعداد فقط زمانی تنوین می‌گیرند و می‌توانند بگیرند که تنها بیایند، پس هر عددی که با معدود بیاید و دارای تنوین باشد اشتباه است.

برای مشاهده ویدئو مربوط به مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, عدد و معدود, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 107 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 16:13

چگونه جمله فعلیه را از جمله اسمیه تشخیص دهیم؟

این روزها دانش‌‌آموزان و کنکوری‌های زیادی بدنبال روشی برای تشخیص جمله اسمیه و فعلیه هستند. از این رو تصمیم گرفتیم در آکادمی عربی برای آموزش این موضوع مطلبی را در اختیار کاربران عزیز آکادمی عربی استاد ترابی قرار دهیم. و در ادامه در یک ویدیو به حل یک تست مرتبط با موضوع جمله‌های فعلیه و اسمیه در کنکور خواهیم پرداخت.

روش تشخیص جمله فعلیه و اسمیه

با شنیدن جمله اسمیه و جمله فعلیه، اولین تعریفی که به ذهنمان میرسد این است که جمله اسمیه یعنی جمله ای که با اسم شروع شود و جمله فعلیه یعنی جمله‌ای که با فعل شروع می‌شود. اما بهتر است بدانید همیشه هم به این شکل نیست که هر جمله ای دقیقا با اسم یا دقیقا با فعل شروع شود. ممکن است یک جمله با جارومجرور، قید زمان و مکان و …. شروع شده باشد، در اینصورت چگونه باید نوع جمله راتشخیص دهیم؟!

روش تشخیص فعلیه بودن یا اسمیه بودن جمله ای که با جارو مجرور یا قید زمان شروع شده است؟

در چنین جمله هایی، جارو مجرور یا قید زمان را کنار می‌گذاریم و بعد از جارو مجرور یا قید زمان میبینیم فعل آمده است یا اسم. اگر فعل آمده باشد، پس جمله با فعل شروع شده و جمله فعلیه است. اگر با اسم شروع شده باشد، پس جمله اسمیه است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به چند مثالی که در ادامه آمده است دقت کنید.

مثال برای جمله فعلیه که با فعل شروع نشده است!

مثال۱) الی متی نتحمل الشده و العسرا.

در این مثال “الی متی” جارو مجرور است پس آن را خط میزنیم:

الی‌متی نتحمل الشدة و العسر.

خب حالا همانطور که مشاهده می کنید کلمه “نتحمل” اولین کلمه‌ای است که در جمله آمده، پس این جمله یک جمله فعلیه است.

مثال۲)فی طبخ الغذاء نستعمل أمّی البصل غالبا

در این مثال همانطور که میدانید فی طبخ، جارو مجرور است و الغذاء مضاف الیه‌ای برای طبخ است. پس کل عبارت فی طبخ الغذاء جارومجرور است و باید آن را خط بزنیم و در نظر نگیریم.

فی طبخ الغذا، نستعمل امی البصل غالبا!

خب حالا می‌بینیم که جمله با “نستعمل” که یک فعل است شروع شده است. پس این جمله یک جمله فعلیه است.

مثال۳) اخیرا و بعد سنوات عاد المقاتلون من الحرب!

در این جمله اخیرا و بعد سنوات (به معنای اخیرا و بعد از سال‌ها) قید زمان است و طبق نکته ای که گفته شد باید آن را کنار بگذاریم.

اخیرا و بعد سنوات عاد المقاتلون من الحرب!

همانطور که در این جمله هم میبینید بعد از قید زمان کلمه “عاد” که یک فعل است آمده پس جمله، فعلیه می‌باشد.

چند مثال برای جمله اسمیه

. فی المدرسة تلمیذ یجتهد بشدة

. فی الصباح الباکر صدیقی یذهب الی المدرسة

نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که اگر جمله ای با یکی از ضمایر ( ایّاک -ایّاه و ….. ) شروع شده باشد ، با اینکه جمله با ضمیر شروع شده جمله فعلیه داریم مانند: ایاک نعبد که یک جمله فعلیه است

ولی اگر با ضمایر ( هو هما و … ) شروع شود حتما جمله اسمیه است . هو تلمیذ مودب یک جمله اسمیه است.

برای مشاهده ویدئو مربوط به این مقاله کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, جمله اسمیه, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 106 تاريخ : دوشنبه 21 آذر 1401 ساعت: 16:12

آشنایی با کتاب عربی نهم

کتاب عربی نهم را شاید بتوان پلی بین عربی متوسطه اول و متوسطه دوم نام‌گذاری کرد، پلی که اگر محکم و اصولی ساخته شود به‌راحتی می‌تواند مطالب پایه‌های هفتم و هشتم را به عربی دهم و یازدهم و حتی دوازدهم وصل کند و اگر این پل محکم و استوار نباشد قطعا دشواری‌های فراوانی را در ادامه راه به دانش‌آموز تحمیل خواهد کرد.

از این رو در این مقاله از “آکادمی عربی” که اولین و تنها “مرجع تخصصی آموزش درس عربی” در ایران است، قصد داریم درباره کتاب عربی نهم و راهکارهای نتیجه گیری بهتر از این درس باهم صحبت کنیم.

کتاب عربی نهم

۱_ کتاب عربی نهم در ده درس تنظیم شده است و هر درس در دو جلسۀ آموزشی تدريس می شود.

۲_ اين کتاب همچون دو کتاب عربی هفتم و کتاب عربی هشتم متن محور است و بر ترجمه، درک و فهم و واژه‌شناسی تأکيد می‌شود.

۳_  ساختار آموزشی کتاب، افزون بر يادآوری مفاهيم دو کتاب پيشين، فعل‌های امر و نهی،
معادل ماضی استمراری، ترکيب اضافی و وصفی، وزن و ريشۀ کلمات و ساعت‌خوانی است

هدف در آموزش فعل، تنها شناخت انواع فعل است. دانش آموزان فعل را در جمله معنا می کنند. همچنين بايد فعل های ماضی، مضارع، امر، نهی، نفی و مستقبل را در جمله تشخيص دهند. هدف از آموزش ترکيب وصفی و اضافی اين است که دانش آموز بتواند ترکيب‌هايی مانند «أَخي الْعزيز» را داخل جمله (نه بيرون از جمله) ترجمه کند.

برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید.

 

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی, قواعد عربی, آموزش عربی, کتاب عربی نهم, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 111 تاريخ : شنبه 19 آذر 1401 ساعت: 16:03

همه چیز درمورد اسم فاعل و اسم مفعول – مثال و نحوه ساخت

شاید شما هم جز افرادی باشید که این سوال برایشان به وجود آمده: چه فرقی میان اسم فاعل و اسم مفعول با فاعل و مفعول در عربی وجود دارد؟

در این مقاله قصد دارم تا تفاوت این دو مبحث، راه تشخیص و ساختار هر کدام از آن‌ها را نیز به شما نشان دهم.

دانش “صرف” در عربی

در عربی دانشی به نام “صرف” وجود دارد. کار این دانش چیست؟ به این می‌پردازد که ظاهر کلمه به تنهایی و بدون توجه به کلمات قبل و بعدش، چه ویژگی‌هایی دارد.

می‌خواهم فرضیه‌ای را بیان کنم که ممکن است کمی غیر واقعی به نظر برسد.

صرفا بعنوان یک مثال برای نقش بندی بهتر در ذهنتان از من بپذیرید.

فرض کنید در یک روز طوفانی درِ خانه‌تان به صدا در می‌آید! سوالاتی به ذهنتان خطور می‌کند:

آیا باد در را به صدا در آورد؟ یا یک انسان پشت در است؟ چند نفرند؟ خانم است یا آقا؟ اخلاقشان چگونه است؟ انعطاف پذیرند یا خجالتی؟ می‌شناسیشان یا غریبه اند؟

آیا با تغییر جایگاه اجتماعیشان خودشان هم تغییر می کنند یا همان گونه که بودند باقی می مانند؟

(قطعا با شنیدن صدای در، فوراً اقدام به باز کردن آن می کنیم و نیازی به این سوالات نداریم ولی خب مثال است دیگر!)

با توجه به موارد بالا به مثال زیر توجه کنید:

رأیتُ الطالبَ یُطالعُ فی المکتبة.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی,قواعد عربی, آموزش عربی, اسم فاعل, اسم مفعول, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 93 تاريخ : شنبه 19 آذر 1401 ساعت: 15:11

آشنایی با اسم مبالغه و اسم مکان

اسم مبالغه چیست؟

اسم مبالغه جزء اسم‌های مشتقی است که علم صرف به آن می‌پردازد. اگر هنوز مبحث اسم فاعل و اسم مفعول را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم یک سری به مقاله “همه چیز درمورد اسم فاعل و مفعول” بزنید چرا که در آنجا کاملا علم صرف و نحو را توضیح داده‌ام.

میخواهم با یک مثال بانمک اسم مبالغه را برایتان توضیح دهم:

نمیدانم چقدر با ملوان زبل آشنایی دارید!

بهرحال به شما معرفی‌اش می‌کنم: ملوان زبل، یک شخصیت کارتونی است که با ملوان قوی هیکلی رقابت دارد.

از آنجایی که خودش قدرت چندانی ندارد، با خوردن اسفناج زورش “زیاد” می شود و ملوان قوی هیکل را شکست می دهد.

ربط این داستان با اسم مبالغه چیست؟

این مثال‌ها را ببینید:

صابِر: صبور (اسم فاعل) / صَبّار: بسیار صبور  ( اسم مبالغه)

عالِم: دانا (اسم فاعل) / عَلّامَة: بسیار دانا (اسم مبالغه)

می‌توانیم بگوییم اسم مبالغه حالت قدرتمندِ اسم فاعل می باشد. در مثال ما«صابِر یا عالِم» همان ملوان زبل قبل از خوردن اسفناج هستند که زور چندانی ندارند، و «صَبّار، عَلّامَة» بعد از خوردن اسفناج می باشند و زورشان بیشتر است.

از مثال خارج شویم، به نظر شما دلیل تفاوت ترجمه در این دو نوع اسم (یعنی اسم فاعل و اسم مبالغه) چیست؟ بله! به دلیل تفاوت وزن‌هایشان می‌باشد.

تعریف اسم مبالغه و وزن‌های آن

در زبان عربی به اسم‌هایی مثل «صَبّار، عَلّامَة» که بر وزن های «فَعّال، فَعّالَة» می‌آیند اسم مبالغه می‌گوییم.

در واقع اسم مبالغه صفتی به معنی اسم فاعل است که بر بسیار بودنش در یک موصوف تاکید دارد

برای خواندن ادامه مقاله کلیک کنید..

آکادمی عربی مهدی ترابی...
ما را در سایت آکادمی عربی مهدی ترابی دنبال می کنید

برچسب : آکادمی عربی, مهدی ترابی,قواعد عربی, اسم مکان, اسم مبالغه, نویسنده : آکادمی عربی بازدید : 95 تاريخ : شنبه 19 آذر 1401 ساعت: 14:58